آموزش‌ مهارت‌های زندگی

افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان چگونه است؟

افزایش اعتماد به نفس در بعضی از نوجوانان برای والدین تبدیل به مسئله ای بزرگ شده است. ما خیال شما را در این مقله راحت می کنیم و با ارائه راه حل هایی به بالا بردن اعتماد به نفس نوجوانانتان کمک می نماییم. دوران نوجوانی شبیه به گرگ و میش صبحگاهی است که فرد در حالتی معلق قرار دارد که نه دقیقا روز هست و نه دقیقا شب، در این دوره از زندگی فرد نوجوان، آشفته، بی ثبات، حساس و خجالتی می شود اما والدین در افزایش اعتماد به نفس فرد نوجوان چه نقشی می توانند داشته باشند؟

مشاوران می‌گویند بیشتر رفتارهای پرخطر نوجوانان مانند پرخاشگری، اضطراب، بزهکاری، مصرف سیگار و… به علت کمبود اعتماد به‌ نفس در آن‌ها است؛ اما اگر نوجوانان اعتماد به‌ نفس بالایی داشته باشند، در شرایط مختلف زندگی بسیار موفق‌تر و کارآمدتر عمل می ‌کنند.

توجه : کاربر گرامی شما می توانید برای بالا بردن اعتماد به نفستان از دوره هایی چون  افزایش عزت نفس، مدیریت استرس ، مدیریت اضطراب و رهایی از ترس استفاده کنید.

افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

نقش والدین در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس :

نقش بسیار مهمی در افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان داشته باشیم. پس خودتان را دست کم نگیرید. به این فکر کنید که چطور می‌توانید شخصیت فرزند نوجوان ‌تان را طوری شکل بدهید که در تصمیمات آتی زندگی‌ اش، آگاهی و اعتماد به نفس کافی داشته باشد؟ عزم‌ تان را جزم کنید و نقش مهمی در شکل‌ گیری اعتماد به نفس فرزندتان داشته باشید.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس یعنی داشتن مهارت کافی، داشتن باور کافی در مورد توانایی انجام کاری درواقع اعتماد به نفس که مهم ترین کلید رسیدن به موفقیت می باشد همان احساسی است که درباره خودتان دارید.

اهمیت اعتماد به نفس در نوجوانان :

تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان باعث میشود در آینده جوان ما افکار نو و جدیدش را بتواند ارائه دهد به توانائیهایش ایمان و اعتماد داشته باشد. تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان به طور معجزه آسایی به افکار انرژی و قدرت میدهد. جوانان جرقه های ذهنی خود را پرورش داده و آنها را بارور میکنند تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان علاوه بر افکار به ابتکار نیز قدرت عمل میبخشد نوجوان با اعتماد به نفس بر افکارش جامه عمل میپوشاند.

راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان :

  • نوجوان خود را تحسین کنید
  • حامی نوجوان خود باشید
  • تا جایی که می شود از نوجوان خود انتقاد نکنید
  • با نوجوان خود محترمانه رفتار کنید
  • داشتن روحیه قوی را به او بیاموزید
  • به نوجوان خود کمک کنید تا مهارت های دوستی را یاد بگیرید
  • در صورت نیاز به دریافت کمک با فردی متخصص مشورت کنید
  • به نوجوان یاد بدهید روی توانایی هایش تمرکز کند

با نوجوان خود محترمانه رفتار کنید :

باید بدانید زمانی که فرزند شما به دوره نوجوانی رسیده است، دیگر کودک نیست و مانند هر فرد بزرگسال دیگری شایسته احترام است. بهتر است همیشه او را با احترام خطاب کنید و از لحن اهانت ‌آمیز و تحقیر‌ کننده استفاده نکنید. با این کار او خود را بزرگ می‌بیند و احساس رضایت از خود می‌ کند.

برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان تا جایی که می شود از او انتقاد نکنید :

انتقاد کردن زیاد،‌ اعتماد به ‌نفس نوجوانان را سرکوب می ‌کند. اگر فرزند شما چیزی می‌خواهد اما شما آن را نمی ‌پسندید، با او درباره این موضوع صحبت کنید. زمانی که از نوجوانان زیاد انتقاد می‌کنید، آن‌ ها فکر می‌ کنند مورد تمسخر قرار گرفته ‌اند و شما از وجود آن‌ ها خجالت می ‌کشید. پس زمان انتقاد به لحن خود دقت کنید.

آموزش مهارت های دوستی به نوجوان :

می دانیم که والدین نمی توانند دوستی ها و روابط فرزندانشان را انتخاب کنند اما می توانند در مسائلی چون روابط، پذیرش افراد مختلف، احترام و درک متقابل و … آن ها را راهنمایی کنند. دوستی های که نوجوان شما تجربه می کند برروی اعتماد به نفس وی تاثیر می گذارد بنابراین به او یاد دهید چگونه دوستی های خوب و بد را از هم تفکیک کند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *