آموزش‌ مهارت‌های زندگی

افزایش اعتماد به نفس در زنان

راه های افزایش اعتماد به نفس در زنان

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند هم (۱) خود کارآمدی بالایی و هم (۲) ترس کمی از شکست دارند. خودکارآمدی به معنای اعتقاد فرد به توانایی اش در موفقیت و ارزیابی مثبت توانایی های فرد نسبت به خود است. ترس کم از شکست نشان گرایش فرد به خروج از حاشیه امن خود دارد. تکنیک‌های افزایش اعتماد به نفس در زنان به ترس از شکست یا هردو می‌پردازند. ما در این مقاله قصد داریم درباره زنان و راه‌های افزایش اعتماد به نفس زنان صحبت کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس چیزی است که افکار را به عمل تبدیل می‌کند. بدون آن ما به خود اجازه پیشرفت نمی‌دهیم. برای اینکه وارد عمل بشویم به اعتماد به نفس نیاز داریم. اعتماد به نفس را به دو نحو می‌توان توصیف کرد: به عنوان باور یا حس.

  • اعتماد به نفس باوری است که به ما می‌گوید می‌توانیم نتیجه موفقیت‌ آمیزی در کارها کسب کنیم. درواقع وقتی اعتماد به نفس داریم باور داریم که به اندازه کافی خوب هستیم یا ارزشی برای ارائه داریم. این باورها هستند که به سمت عمل هدایتمان می‌کنند. مثل زمانی که تصمیم می‌گیریم برای شغل دیگری درخواست دهیم یا از کشور خود مهاجرت کنیم.
  • اعتماد به نفس را می‌توانیم در درون خود احساس کنیم. برای عده‌ای بصورت احساس هیجان یا اشتیاق است و برای عده ای حس آرامش دارد. بنابراین برای درک اعتماد به نفس باید به ذهن و جسم خود رجوع کنیم.

راه های افزایش اعتماد به نفس در زنان

چرا اعتماد به نفس زنان کم است؟

فکر می‌کنم به عنوان یک زن به خوبی درک می‌کنید کمبود اعتماد به نفس چیست. مانند بسیاری از زنان، در مدرسه و دانشگاه به ما آموخته‌اند که سرمان را پایین نگه داریم، تلاش کنیم و در چهارچوب‌ها قدم برداریم. شاید این روش در مورد مدرسه جوابگو باشد ولی وقتی زنی در جامعه بزرگ‌تر قرار می‌گیرد تازه متوجه می‌شود که تلاش و کوشش و سر به زیر بودن هرگز تضمین کننده موفقیت او نیست.

موفقیت برای هرکسی معنای متفاوتی دارد چرا که مسیر زندگی هرکسی متفاوت است. با این حال فرقی ندارد به دنبال چه نوع موفقیتی هستید، کمبود اعتماد به نفس در زنان چالش اصلی کار است.

شما برای موفقیت علاوه بر شایستگی به اعتماد به خود هم نیاز دارید

اعتماد به نفس پایین با زنان چه می‌کند؟

در یک نظرسنجی از مدیران انگلیسی درمورد عملکرد خود،‌ نیمی از زنان از کار خود مطمئن نبودند و به توانایی های خود شک داشتند. در صورتی که تنها یک سوم مردان مورد ارزیابی چنین تردیدی را ابراز کردند.

شواهد علمی نشان می‌دهد زنان و مردان انرژی های احساسی را به روش‌های مختلفی پردازش می‌کنند. به این معنی که زمانی که زنان بازخورد منفی می‌گیرند، بیشتر احساس ناکامی می‌کنند و تاثیرات عمیق‌تری روی آن‌ها به جا می‌گذارد.

خیلی از زن‌ها معمولا نیمه خالی لیوان را نگاه می‌کنند. اگر موفقیتی کسب کنند آن را به حساب خوش‌شانسی می‌گذارند تا به این فکر کنند که لیاقتش را دارند.

در این میان هم زنانی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند اگر در موقعیت‌های شغلی و حرفه‌ای، خودی نشان دهند، اتهام جاه‌طلبی به آن‌ها زده می‌شود. یا اینکه قصد تبلیغ خود را دارند. در صورتی که این حرف‌ها به ندرت در مورد مردی گفته می‌شود.

این فضای تقریبا مسموم، نه تنها جلوی اعتماد به نفس در زنان را می‌گیرد بلکه از طرفی به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و خودباوری آن‌ها را نقد و از حقوقشان محروم می‌کند. در واقع چرخه‌ی باطلی است که بیشتر و بیشتر به سرکوب و جلوگیری از افزایش اعتماد به نفس زنان دامن می‌زند.

افزایش اعتماد به نفس در زنان

نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در زنان

شناخت نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس کمک بزرگی به افزایش اعتماد به نفس و شناخت ارزش‌های خود می‌کند. تا به حال چند بار پیش آمده که از ترس شرمندگی و اشتباه کردن، حرف خود را نزده‌اید؟ آیا زیاد از کلمه “ببخشید” یا “معذرت می‌خواهم” استفاده می‌کنید؟ این ترس‌های کوچک کم کم جمع می‌شوند و احساس بی ارزشی را پدید می‌آورند. برای آشنایی با تله بی ارزشی یا شکست به این ویدو مراجعه کنید.

در اینجا به ۹ نشانه کمبود اعتماد به نفس در زنان می‌پردازیم:

برایتان سخت است حرف خودتان را بزنید و احساسات، خواسته‌ها و نیاز‌هایتان را اولویت بندی کنید

این موضوع بیشتر زمانی آشکار می‌شود که با نیاز‌ها و خواسته‌های دیگران مواجه می‌شوید.

برای کسی دردسر ایجاد نمی‌کنید

شاید در نگاه اول ویژگی مثبتی به نظر برسد، اما لزومی ندارد که همراه به خواست و اراده بفیه رفتار کنید. خودتان را در اولویت قرار دهید حتی اگر دیگران خوششان نیاید.

فکر می‌کنید لیاقت و توانایی چیزهای بهتر را ندارید

این ویژگی باعث شکل گرفتن روابط نافرجام و سمی، عدم رضایت شغلی و کاهش سطح استانداردهای شما می‌شود.

همیشه در تصمیم گیری ها مردد هستید

تصمیم گیری معمولا برایتان چالش بزرگی محسوب می‌شود و تازه بعد از تصمیم گیری هم به تصمیم خود اعتمادی ندارید و به آن پایبند نیستید.

بی حد و مرز بودن

همانطور که در بالا اشاره شد، عدم اعتماد به نفس در زنان مانع ابراز و تعیین اولویت‌ها و خواسته‌های آن‌ها می‌شود. درنتیجه هیچوقت نمی‌توانید و یا جرات آن را ندارید که حد و مرزی برای خود تعریف کنید چون این کار نیازمند این است که تصمیم بگیرید و برای خودتان ارزش قائل شوید و یا حتی در مواقع لزوم از مرز‌های خود دفاع کنید.

نظر منفی نسبت به خود

خودتان را جای دیگران قرار می‌دهید و فکر می‌کنید آن‌ها به هیچ وجه شما را به خاطر خودتان نمی‌خواهند.

با خودتان شدیدا انتقادی و تند صحبت می‌کنید

خودتان را به شدت سرزش می‌کنید و استانداردهای سخت‌‌گیرانه ای نسبت به خود دارید.

چرا افزایش اعتماد به نفس در زنان بسیار مهم است؟

افزایش اعتماد به نفس نه فقط برای زنان، بلکه برای هر کسی لازم و حیاتی است. داشتن اعتماد به نفس دید ما را به زندگی تغییر می‌دهد، درنتیجه کمک میکند از زندگی لذت ببریم. تا مدت‌ها این باور رایج در میان زنان حرفه‌ای وجود داشته که برای موفقیت و پیشرفت، سخت کار کردن و تلاش زیاد، کافی است. ولی در حقیقت اینطور نیست؛ داشتن صلاحیت و عملکرد خوب شرط لازم برای موفقیت است ولی کافی نیست.

اما بسیاری از زنان هنوز به این اشتباه دچارند و به دنبال اثبات شایستگی خود هستند. در نتیجه نیمه دوم، که باور داشتن به خود است را فراموش می‌کنند. همین موضوع شرایط زنان را در حیطه حرفه‌ای و کار دچار چالش کرده است.

زمانی که به خود باور داشته باشیم می‌توانیم شگفتی، کنجکاوی،‌ لذت و هر تجربه‌ای که تجلی انسان بودن است را به چالش بکشیم

چالش‌های شغلی زنان با اعتماد به نفس پایین

برای اینکه بتوانید در کار خود پیشرفت کنید و بیشتر دیده شوید باید از حاشیه امن خود خارج شده، نظرات خود را بیان کنید،‌ در جلسات شرکت کنید، سخنرانی کنید و اعتماد دیگران را جلب کنید. و نکته مهم اینجاست که همه این موارد نیازمند اعتماد به نفس در زنان است.

زنان برای اینکه بتوانند از پتانسیل‌های کامل خود استفاده کنند باید با منتقد درون خود رو در رو شوند.  برای خیلی از زنان پیش آمده که در جلسات ساکت بنشینند و حرفی نزنند چرا که از گفتن حرف اشتباه می‌ترسند و احساس شرمندگی می‌کنند. اینجا منتقد درون است که می گوید:”شما برای این کار خیلی بی‌تجربه‌اید” یا “اگر حرف خود را بزنید دیگران می فهمند که چیزی نمی‌دانید”. در نتیجه ساکت نشستن و حرفی نزدن را ترجیح می‌دهید. غافل از اینکه این کار بیشتر به وجهه شما ضربه می‌زند. بعد از مدتی دیگران فکر می‌کنند شما حرفی برای گفتن یا ارزشی برای ارائه کردن ندارید. بنابراین بزرگ‌ترین ترس شما همین است، چرا که منتقد درونتان شما را متقاعد کرده به اندازه کافی خوب نیستید.

اعتماد به نفس پایین در زنان مانند مانعی بر سر راه آن‌هاست که حس بی‌کفایتی، عزت نفس پایین و بی‌انگیزگی را در آن‌ها بر می‌انگیزد. این احساس که به اندازه کافی خوب نیستید، شما را از رسیدن به رویاها و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی باز می‌دارد.

در ادامه راه‌های برای غلبه به منتقد درون و افزایش اعتماد به نفس در زنان می‌پردازیم. این راه‌‌ها به شما کمک می‌کنند به ترس ها و ناامنی‌های خود فائق آمده و شاهد تغییر و تحول در زندگی خود شوید. انجام این تکنیک‌ها به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.

همیشه به یاد داشته باشید که شما از آنچه فکر می‌کنید شجاع‌تر، قوی‌تر و باهوش‌ترید.

افزایش اعتماد به نفس در زنان

روش‌های افزایش اعتماد به نفس در زنان

انجام این تمرینات می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در زنان شود.

باور‌های محدودکننده خود را به چالش بکشید

همه افراد به ویژه زنان، دارای باور‌های محدود کننده ای هستند که مانع رشد آن‌ها می‌شود. دختران دوران نوجوانی را درحال سپری می‌کنند که تصور شخص ضعیفی از خود دارند و به طبع آن انتطار کمی از زندگی و اعتماد به نفس پایینی دارند. برای افزایش اعتماد به نفس زنان باید باورهای منفی خود را به چالش بکشند و گفتگوی دلسوزانه‌تری با خود داشته باشند.

به دستاوردهایتان افتخار کنید

مطالعات نشان می‌دهد زنان برای موفقیت‌هایشان به افراد دیگر نیاز دارند در صورتی که درمورد موردان خلاف این عمل انجام می‌شود و موفقیت خود را مرهون تلاش و استعداد خود می‌دانند. وقتی موفقیت‌های خود را به عوامل خارجی نسبت می‌دهید، این اعتماد به نفس را از بین می‌برد.

ابعاد فرهنگی نیز در این زمینه موثرند. برای فرهنگ‌های آسیا و خاورمیانه، حیا، یک ارزش اجتماعی مهم است. در این فرهنگ‌ها افراد دستاوردهای خود را کم اهمیت جلوه می‌دهند و موفقیت‌هایشان را مدیون دیگرانند. درست مثل ما در ایران.

شکست‌هایتان را مهار کنید

همانطور که زنان دستاوردهایشان را از آن خود نمی‌دانند، درمورد شکست‌هایشان برعکسند. زنان شکست را ناشی از عدم توانایی ذاتی خود می‌دانند در حالیکه مردان آن را به شرایط بیرونی مثل دشواری، نسبت می‌دهند.

شکست می‌تواند برای زنان به معنای بازتاب منفی در کل توانایی‌های و ارزش‌های کلی آن‌ها باشد. هر شکستی می‌تواند تهدیدی برای خودپندازه زنان باشد. درنتیجه زنان برای محافظت از خودپنداره و اعتماد به نفس خود از موقعیت‌هایی که احتمال شکست دارند دوری می‌کنند. مهار شکست‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌ای افزایش اعتماد به نفس در زنان است.

برای خود زمانی تعیین کنید و عوامل بیرونی و درونی ناشی از شکست خود را بررسی کنید و سعی کنید عملکردهای منفی را با دستاورد‌های مثبت خود متعادل کنید.

تجسم مثبت

در روانشناسی،‌ تجسم مثبت به معنای این است که بهترین خود ممکن‌تان را تصور کنید. در این صورت با دید روشن‌تری می‌توانید اهدافتان را ببیند. وقتی بدانید چه می‌خواهید بهتر می‌توانید مراحل مختلف را طی کنید و آنچه می‌خواهید را به واقعیت تبدیل کنید.

هر چیزی که منتقد درونتان می‌گوید را یادداشت کنید

منتقد درون ما همان صدایی است که با ما صحبت کرده و از کارهایی که انجام می‌دهیم انتقاد می‌کند. منتقد درون‌مان می‌خواهد از ما محافطت کند. با یاداوری شکست‌ها و محدودیت‌های گذشته‌مان سعی می‌کند ما را از تکرار دوباره آن اشتباهات و ناراحتی و تحقیری که به طبع آن احساس کردیم، دور نگه‌دارد. گرچه منتقد درون فکر می‌کند این کار به نفع ماست، ولی از آسیب‌هایی که در طول آن به ما و اعتماد به نفسمان وارد می‌شود، آگاه نیست. زنان برای افزایش اعتماد به نفس خود باید یاد بگیرند چطور انتقادکننده درونی خود را مهار کنند.

چطور منتقد درونمان را کنترل کنیم تا بر سر راه اعتماد به نفس ما قرار نگیرد؟

در قدم اول باید آن را شناسایی کنیم، در خودآگاه خود با آن مواجه شویم و معیارها و باورهای ذهنی‌مان را تغییر دهیم.

منتقد درون‌تان به شما چه می‌گوید و از چه راه‌هایی به اعتماد به نفس شما ضربه می‌زند؟

  • شما را به خاطر اشتباهاتتان سرزنش می‌کند
  • با دیگران مقایسه می‌کند تا نشان دهد توانای‌هایتان به اندازه کافی خوب نیست
  • با تعیین معیارهای سخت‌گیرانه شما را از موفق نبودن در آن‌ها سرزنش می‌کند
  • شکست‌ها و نقاط ضعفتان را بزرگنمایی کرده و به نقاط قوتتان توجهی نمی‌کند
  • شما را بر طبق اشتباهاتی که انجام داده‌اید تعریف می‌کند و قانعتان می‌کند که همیشه اشتباه می‌کنید
  • به شما می‌گوید از نظر دیگران بی‌فایده و نالایقید،‌ در صورتی که اینطور نیست

افزایش اعتماد به نفس در زنان

به صدای مشوق درون‌تان گوش دهید

برای افزایش اعتماد به نفس نباید از هیچ تلاشی فروگذار شویم. حالا که می‌دانیم منتقد درونمان چه می‌گوید، وقت آن رسیده حرف‌هایش را با صدای مشوق درونمان جا به جا کنیم.

مشوق درون کیست؟

مشوق درونی ما خود ما هستیم، همان صدایی است که با ما حرف می‌زند، فکر می‌کند به اندازه کافی خوب، باهوش و توانا هستیم و همان بخشی از ماست که به خودش اعتماد دارد. مثل یک دوست خوب که هربار ناراحت و غمگین هستید با او تماس می‌گیرید، مشوق درون هم به شما یاداوری می‌کند که چیز‌های زیادی برای ارایه دارید و به اندازه کافی خوب هستید. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که به صدای مشوق درونی خود گوش دهیم و منتقد درون را نادیده بگیریم. می‌دانم! به این سادگی‌ها که به نظر می‌رسد نیست و نیاز به تمرین دارد.

چشم‌هایتان را ببندید و به یکی از موفقیت‌های زندگی‌تان فکر کنید. یکی از دفعاتی که دستاورد بزرگی کسب کردید و به خودتان افتخار کردید. سعی کنید این لحظه را به خوبی در ذهنتان مجسم کنید. به توانایی‌هایی که در رسیدن به آن لحظه بکار بردید فکر کنید. خودتان را در آن لحظه به یاد بیاورید، که بودید؟ چکار کردید؟ برای رسیدن به آنجا چه تلاش‌هایی کردید و چه چیزهایی بدست آوردید؟

سپس چشمانتان را باز کنید و هرچیزی که به ذهنتان رسید را یادداشت کنید. این ها حرفای مشوق درون شماست.

صدای مشوق درون را با منتقد درونی جابه‌جا کنید

هر بار که صدای منتقد درونتان را شنیدید که در حال انتقاد و ایراد گرفتن بود، حرف‌هایش را با حرف‌های مشوق درونتان که در مرحله ۲ نوشته بودید، جابه‌جا کنید. می‌توانید اینطور شروع کنید:

  1. توجه کنید و بفهمید منتقد درونتان کی شروع به انتقاد می‌کند؟
  2. چند بار در روز با شما حرف می‌زند؟
  3. بیشتر در چه شرایط و موقعیت‌هایی سر و کله‌اش پیدا می‌شود؟
  4. حداقل یک هفته این تمرین را انجام دهید.

از هفته دوم سعی کنید حرف‌هایشان را جابه‌جا کنید. با این تکنیک در افزایش اعتماد به نفس، نسبت به خودتان هم دلسوزتر و مهربان‌تر می‌شوید. با خودتان مثل یک دوست صمیمی حرف بزنید و فوق‌العاده بودنتان را به خود یادآوری کنید.

آنقدر تمرین کنید تا استاد شوید

با انجام مداوم این تمرین و نادیده گرفتن صدای منتقد درون و توجه به مشوق درون، به مرور زمان می‌توانید صدای منتقد کننده درونی خود را ساکت‌تر کنید. صدای مشوق درونی شما به بخشی جدا ناپذیر تبدیل می‌شود، دیگر نیازی ندارید خود را قانع کنید که می‌توانید، چون از جایی به بعد می‌دانید که اگر بخواهید می‌توانید.

 

دوره تجسم خلاق

دوره عزت نفس

دوره اصول تغییر

دوره تفکر عقلانی

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *