آموزش‌ مهارت‌های زندگی

علت زود رنجی

علت زود رنجی و حساسیت شدید چیست؟

افراد زود رنج و حساس از شرایط و برخوردهای مختلف زود ناراحت شده و واکنش نشان می دهند. علت زود رنجی و شکل ‌گیری این حساسیت ‌های زیاد به شخصیت فرد، ژنتیک، یادگیری و تربیت فرد در دوران کودکی باز می گردد. توصیه روان شناسان و متخصصان برای این افراد اینگونه است که با نگاهی مثبت خود را در موقعیت های جدید قرار دهند و از واقعیت فرار نکنند.

علت زود رنجی

علت زود رنجی :

برخی افراد زود رنج و حساس هستند. افراد در برابر مشکل و ناراحتی واکنش های مختلفی را بروز می دهند. به عنوان مثال برخی پرخاش کرده، بعضی به گریه می افتند و افرادی هم قهر می کنند و بروز این عکس العملها در افراد با هم فرق دارد و به شخصیت فرد بستگی دارد.

برخی حساسیت ها و زودرنجی ها به علت وجود اختلال های شخصیتی و یا بیماری هایی است که فرد با آن ها درگیر است. اما این به آن معنا نیست که هر کس زودرنج و حساس است دارای اختلال یا بیماری می باشد.

برخی از این اختلال ها مانند وسواس و یا وسواس فکری و رفتاری منجر به ایجاد حساسیت هایی می شوند. لذا می توان گفت حساسیت معمولا در افرادی دیده می شود که دارای وسواس هستند. زیرا این دسته از افراد نگرش وسواس گونه ای به مسائل مختلف دارند. و بر همین اساس نظرات گوناگون خود را بروز می دهند.

اما افرادی که مشکل زود رنجیشان بر آمده از وسواس و اختلالات نیست ، مسائلی مثل نحوه برخورد والدین ، تعداد فرزندان و شرایط محیطی دیگر بستگی دارد.

کسانی که والدین آن ها بیش از حد به آن ها توجه کرده اند در بزرگسالی دچار حساسیت و زودرنجی خواهند شد. حتی ممکن است بی توجهی و کمبود محبت نیز سبب به وجود آمدن زودرنجی در فرد شود. از دیگر عواملی که بر ایجاد حس زود رنجی در فرد موثر است می توان به شرایط محیطی و اجتماعی و همچنین سایر پارامتر های درون خانواده مثل اختلاف سنی ، تعداد فرزندان و …. اشاره کرد.

شیوه تربیتی فرزند یکی از علت های زود رنجی است

والدین می بایست  فرزندان‌شان را طوری تربیت کنند که آمادگی رویارویی با فراز و نشیب‌های زندگی را داشته و واقع ‌نگر باشند. به این معنی که بچه‌ها باید در شرایط اجتماعی طبیعی و عادی قرار بگیرند و این ‌طور نیست که در محیطی بسته آنها را پرورش دهیم و انتظار داشته باشیم در آینده هم زندگی اجتماعی موفقی داشته باشند.

اعتماد به نفس پایین و حساسیت بیش از حد

کمبود اعتماد به نفس حتی می تواند موجب ایجاد حساسیت و زود رنجی هم بشود. حساسیت بیش از حد افراد، به اعتماد به نفس آنها بستگی دارد. پایین بودن میزان اعتماد به نفس، یکی از مهم ترین دلایلی است که می تواند فرد را حساس و زود رنج کند.

اعتماد به نفس پایین و حساسیت بیش از حد افرادی که به نوعی در زندگی و شرایط خود حساس هستند و خود را پایین تر از دیگران می دانند و توانایی تحمل حرف ها و نظرات دیگران را ندارند و مدام خودخوری کرده و خود یا دیگران را مقصر می دانند.

راه های رهایی از زود رنجی :

  • علت ناراحتی خود را پیدا کنید
  • بپذیرید معمولا مسائل بی‌اهمیت ما را ناراحت‌ می‌کنند
  • بپذیرید زود رنجی یک ویژگی ناخوشایند است
  • برای کنار آمدن با احساس شدید ناراحتی خود، با خودتان مهربان باشید
  • وقتی از چیزی می‌رنجید، چند دقیقه تأمل کنید و به چیزهایی بیندیشید که از وجود آنها در زندگی‌تان سپاس‌گزار هستید.
  • مثبت اندیشی را تمرین کنید
  • زمانی برای آرامش و تنهایی در برنامه روزانه ‌تان بگنجانید

دوره های روانشناسی غیر حضوری که به شما در این خصوص کمک میکند عبارتند از :

دوره عزت نفس

دوره مدیریت اضطراب

دوره رهایی از ترس

دوره مدیریت استرس

دوره اصول تغییر 

نکته : برای استفاده از دوره مدنظر کافیست برروی لینک دوره کلیک کنید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *