آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مقاله 9 راهکار برای رسیدن به آرامش

همه‌ی ما خواهان یک زندگی آرام و به دور از هرگونه اضطراب و تشویش هستیم. تمایل داریم که هر روز صبح، با لبخند و شادی از خواب بیدار شده، و شب‌ها با آرامش و آسودگی به رختخواب برویم؛ اما با وجود امکانات زیادی که هر روزه به زندگی بشر افزوده می‌شود، میزان آسودگی و آرامش ذهنی به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و بیماری‌های استرسی و سایکوسوماتیک فراگیر شده‌است.

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم حقیقی آرامش ذهنی آشنا کرده و روش‌هایی را برای رسیدن به آرامش خلاق معرفی کنیم.

آرامش ذهن چگونه تعریف می‌شود؟

آرامش به معنای حالت روانی است که ذهن از آشفتگی، هیجان یا مزاحمت دور باشد.

 برای یک فرد معمولی آرامش در حالت آسایش و سکون رخ می‌دهد، اما همین آرامش می‌تواند در حالت‌های بسیار هوشیارتر و آگاه‌تر نیز دیده شود. برای گروهی از افراد، آرامش ذهنی در غالب تمرکز ذهن بر روی چیزهای بیرونی (مانند مطالعه) یا حتی درونی (مانند تنفس) بسیار آرام‌بخش است.

یک ذهن آرام برگ برنده زندگی شما است

آرامش ذهنی حقیقی این روزها به یک رویای نادر تبدیل است.

وقتی سرعت زندگی ما بسیار زیاد است و دنیای اطراف ما شلوغ، پر استرس و آشفته شده، چگونه ممکن است بدون آگاهی و یادگیری مهارت‌های لازم، آرامش روانی را در زندگی خود پیدا کنیم؟

فراگیری مهارت‌های ذهن آرامی و تحقق آرامش خلاقانه به شما کمک می‌کند تا بتوانید زندگی دلخواه خود را بسازید و از آن لذت ببرید.

یافتن آرامش درونی، به معنای سپری کردن مدت کوتاهی به دور از استرس یا لحظات آرامش نیست. آرامش، مهارتی اکتسابی است که می‌توانید یاد بگیرید و به شما کمک می‌کند تا با فراز و نشیب‌های مختلفی که زندگی در راه شما ایجاد می‌کند، حالت ذهنی آرام و متعادلی داشته باشید. بنابراین، یک فرد ذهن آگاه می‌داند که رسیدن به آرامش ذهنی تنها به خود او بستگی دارد؛ دریای زندگی طوفانی باشد و یا آرام او سکان کشتی زندگی را به دست می‌گیرد و ماهرانه به مقصد می‌رساند. ذهن آگاهی شاه کلید آرامش زندگی است.

آرامش درونی چیزی نیست که آرزویش را داشته باشید بلکه چیزی است که شما می‌سازید، کاری است که انجام می‌دهید.

9 راهکار برای رسیدن به آرامش ذهنی

1. مدیتیشن و مراقبه کنید

با وجود اینکه مدیتیشن یک عمل ساده است، می‌تواند عمیقاً بر وضعیت ذهنی شما تأثیر بگذارد. به پرورش آرامش و احساس عمیق‌تر آرامش کمک می‌کند.

چگونه مراقبه کنیم؟

مکانی دنج و دور از شلوغی پیدا کنید. چشمان خود را ببندید، نفس عمیقی بکشید و به آرامی‌آن را بیرون دهید. (دم و بازدم) نگران انجام کامل آن نباشید. چند دقیقه می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. فایل‌های آموزشی مدیتشین، مدیتیشن آرامش و مراقبه دکتر ویدا فلاح به صورت رایگان برای علاقه‌مندان در دسترس و قابل استفاده است. (در چندین مقاله و فایل آموزش صوتی و تصویری)

 

2. ذهنیت مثبت‌نگری را در خود تقویت کنید

ذهن ما یک نیروی بسیار قدرتمند است که می‌تواند به عنوان بزرگترین متحد یا بزرگترین دشمن ما عمل کند. همه چیز به نحوه بهر‌ه‌گیری ما از آن بستگی دارد. وقتی یاد می‌گیریم با تمرکز بر نکات خوب و مفید، ذهنیت مثبتی را در خود پرورش دهیم، آرامش درونی خود را توسعه خواهیم داد.

چگونه ذهنیت مثبت را پرورش دهیم؟

روز خود را با یک نکته مثبت شروع کنید. در یک دفترچه یادداشت کنید که در مورد چه چیزهایی هیجان زده هستید یا از چه چیزهایی سپاسگزار هستید. اگر یک فکر منفی سعی می‌کند پنهانی وارد شود، روی آن خط بکشید و آن را با نکته‌ای مثبت جایگزین کنید.

3. در زمان حال زندگی کنید

هر چند وقت یکبار متوجه می‌شوید که در گذشته گیر کرده‌اید یا در مورد آینده نگران هستید؟ آیا شما هم مثل بعضی از آدم‌ها هستید؟ همانطور که می‌دانید، لحظه حال، تنها چیزی است که ما واقعاً داریم. آن را در آغوش بگیرید، زندگی کنید. زندگی در زمان حال آشکار می‌شود.

سوال: چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

وقتی کارهای معمول مانند غذا خوردن، پیاده روی یا حتی انجام کارهای روزمره را انجام می‌دهید، سعی کنید به طور کامل در این تجربه غوطه‌ور شوید. توجه کنید که اطراف شما چگونه به نظر می‌رسد، صداها، بو، اشیا، تغییرات کوچک و بزرگ را به طور کامل احساس کنید.

 

4. دوست بدارید تا دوست داشته شوید

دوست داشتن دیگران با دوست داشتن خودمان شروع می‌شود. وقتی صحبت از آرامش درونی به میان می‌آید، هدف این است که یاد بگیرید قدر خود را بدانید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید؛ نقاط قوت خود تقویت و نقاط ضعف خود را بپذیرید و در صدد اصلاح آن باشید. شما منحصراً خودتان هستید، و این چیزی است که باید برای آن خوشحال باشید.

چگونه عشق به خود را توسعه دهیم؟

لحظه ای وقت بگذارید و آنچه را که در خودتان دوست دارید بنویسید. اگر به یک یا دو سرعت گیر برخورد کردید، بهترین دوست خود را تصور کنید. آن‌ها چه چیزی را در مورد شما دوست دارند؟

5. با طبیعت ارتباط بیشتری برقرار کنید

طبیعت اثر روانی آرامش بخشی دارد. زمانی را صرف ارتباط با پدیده‌های طبیعی کنید تا حس آرامش را در درون خود احساس کنید. ماجراجویانه به دل طبیعت بروید، تجربیات جدید و متفاوتی را برای خود رقم زده و جسور باشید.

چگونه به طبیعت دسترسی پیدا کنیم؟

در پارک قدم بزنید، به دل طبیعت بروید، ابرها را تماشا کنید، به صداهای طبیعی محیط اطراف خود با توجه گوش بدهید. بی‌تردید هریک از این رویدادها دریچه‌های تازه‌ای به سوی ذهن شما باز می‌کند.

 

6. تمرین شکرگزاری کنید

قدردانی، می‌تواند تمرکز شما را از چیزهایی که در زندگی‌تان گم شده است به چیزهایی که در حال حاضر دارید تغییر دهد. این یک مسیر سریع برای رسیدن به آرامش درونی است. عادت روزانه خود را در یادداشت چیزهایی که به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید، ایجاد کنید. تمرکز روی چیزهای خوب، می‌تواند نگاه ما را به کل زندگی تغییر دهد.

چگونه شکرگزار باشیم؟

امروز سه چیز را که باعث خوشحالی شما شده است بنویسید. آن‌ها می‌توانند به سادگی یک غذای خوشمزه یا یک خنده یا شنیدن یک جمله یا خبر خوب باشند.

 

7. روحیه پذیرش را در خود تقویت کنید

زندگی پر از عدم قطعیت‌ها و عناصری است که نمی‌توانیم همه‌ی آن‌ها را تحت کنترل داشته باشیم. سعی کنید چیزها را همانطور که هستند بپذیرید نه آنطور که دوست دارید. این به معنای منفعل بودن یا تسلیم شدن نیست، بلکه به معنای شناخت واقعیت زندگی بدون انکار، سرزنش و توهین است.

چگونه روی پذیرش خود کار کنیم؟

دفعه بعد که زندگی شما را غافلگیر کرد، سعی کنید بدون قضاوت اجازه دهید احساسات شما بیایند و بروند. گاهی اوقات، پذیرش یک موقعیت می‌تواند قدرت آن را از ما سلب کند.

8. عادت قضاوت کردن را ترک کنید

این در مورد یادگیری مشاهده افکار و احساسات خود بدون برچسب زدن به آن‌ها به عنوان “خوب” یا “بد” است. با تمرین عدم قضاوت، فضایی برای پذیرش و آرامش درونی ایجاد می‌کنید.

چگونه قضاوت نکردن را تمرین کنیم؟

وقتی متوجه شدید که در حال قضاوت کردن هستید، به یاد داشته باشید که این فقط یک فکر است. درست مثل ابری در آسمان خواهد گذشت.

 

9. دایره ارتباطات خود را گسترش دهید

روابطی را پرورش دهید که روح شما را تغذیه کند. وقت خود را با افرادی بگذرانید که روحیه و انرژی مثبت شما را بالا می برند و به شما آرامش می‌دهند. این بدان معنا نیست که شما باید از همه روابط چالش برانگیز اجتناب کنید، بلکه سعی کنید یک شبکه حمایتی قوی از افراد مثبت و حامی‌ داشته باشید و از افراد سمی دوری کنید.

چگونه ارتباطات عمیق‌تری را تقویت کنیم؟

با یک دوست تماس بگیرید یا زمانی را با اعضای خانواده بگذرانید که باعث می‌شوند احساس ارزشمندی نسبت خود و زندگیتان داشته باشید. بده و بستان عاطفی کنید. این لحظات با هم بودن می‌تواند به شیوه‌هایی به ما آرامش دهد که ممکن است متوجه نباشیم.

به یاد داشته باشید، این نکات راه حل‌های یکسانی نیستند. آنچه را که شما با آن ارتباط برقرار کرده و احساس آرامش می‌کنید را بشناسید و آزمایش کنید و مسیر منحصر به فرد خود را به سوی آرامش درونی بیابید. ما در کنار شما هستیم.

دکتر ویدا فلاح، روانشناس، مدرس و مشاور دوره‌های روانشناسی و توسعه فردی همواره این نکته مهم را یادآور می‌شوند که

تمامی مهارت‌ها قابل یادگیری هستند، پس با مطالعه و آموزش دیدن، زندگی بهتری برای خودتان بسازید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از دوره – مدیریت استرس (کاهش استرس) و دوره – زندگی در لحظه حال (به سوی ذهن آگاهی) و دوره‌های زیر استفاده کنید.

 

دوره‌های مرتبط

موفقیت و شادمانی
 مدیتیشن انرژی جذب
 عزت نفس (مقدماتی)
 عزت نفس (پیشرفته)
 مدیریت استرس (کاهش استرس)
 مدیریت اضطراب (کاهش اضطراب)
 زندگی در لحظه حال (به سوی ذهن آگاهی) 
 مهارت‌های حل مشکلات (تکنیک حل مشکلات)
 قوانین معنوی زندگی (پاکسازی آگاهی و سفر به درون) 

 

منابع

https://fa.wikipedia.org/wiki/آرامش
https://raze4fasl.com/what-is-peace/
https://www.calm.com/blog/inner-peace
https://paygir.com/40-راه-برای-رسیدن-به-آرامش-ذهن-و-آرامش-درو/

 

*زندگی خوب ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید*

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *