آموزش‌ مهارت‌های زندگی

روش های تغییر رفتار کودکان

روش های تغییر رفتار کودکان – نحوه رفتار با کودکان را یاد بگیرید!

روش های تغییر رفتار کودکان مانند تنبیه، تشویق، نادیده گرفتن و … وجود دارد. از سنین خیلی پایین، بچه ها شروع به گفتن و انجام کارهایی می کنند که تنها هدفشان آزمودن عکس العمل والدین شان است. آنها به دقت نوع عکس العمل و پاسخی را که دریافت می کنند می سنجند و ارزیابی می کنند و از آن اطلاعات استفاده می کنند تا برای رسیدن به خواسته شان والدین شان را مجاب و وادار به انجام کاری مطابق میلشان کنند. دوره هایی چون سبک های فرزند پروری، اصول گفتگو، نحوه برخورد والدین با فرزند بلوغ، تربیت فرزند موفق می تواند شما را در این خصوص یاری رساند کافیست برروی لینک کلیک کنید.

نکاتی در خصوص روش های تغییر رفتار کودکان که والدین باید بدانند عبارتند از :

همیشه پیامدها را تشریح کنید:
کودک باید بداند چه رفتاری شما را ناراحت می‌کند و در صورت پافشاری در انجام آن، واکنش شما چه خواهد بود.

ثابت قدم باشید:
دادن بازخورد قاطعانه باید در تمام مواردی که آن رفتار ناپسند سر می‌زند، انجام شود.

برای اصلاح رفتار به کودک فرصت دهید:
هدف از تنبیه، اصلاح رفتار کودک است پس باید به او فرصت دهید تا آموخته‌هایش را نشان دهد.

الکی تهدید نکنید:
کودک را به تصمیمی که آن را انجام نمی‌دهید، تهدید نکنید.

برای برقراری رابطه مثبت و موثر میان والدین و فرزندان رعایت چه مواردی لازم است؟

  1. دلگرمی
  2. ابراز محبت
  3. احترام متقابل
  4. وقت گذاشتن برای تفریح

روش های تغییر رفتار کودکان

نحوه رفتار با کودکان :

  • او را از عواقب رفتار زشتش مطلع کنید. مثلاً بگویید:«ادامه دادن این رفتار باعث می شود ما زودتر از اینجا برویم.» یا اینکه:«می خواهی نگذارم دیگر بازی کنی؟» و در صورتی که رفتار اشتباه را تکرار کرد، واقعا تنبیه را اجرا کنید.
  • وقتی فرزندتان در جمع رفتار بدی انجام می دهد، رفتار او را نادیده نگیرید، چون در این صورت، او به رفتارش ادامه می دهد و شما را عصبانی تر و شرمنده تر می کند. قاطعانه با او برخورد کنید؛ چیزی به او بگویید یا او را به کناری ببرید و با او صحبت کنید.
  • روش تربیتی تان را در جمع تغییر ندهید. این کار، هم کودک را سردرگم می کند و هم امکان سو استفاده را به کودک خواهد داد.
  • گاهی در معیارهای خود تجدید نظر کنید. شاید شما سختگیری بی مورد می کنید. آیا از او می خواهید از ابتدا تا انتهای میهمانی از کنار شما تکان نخورد؟ آیا از او می خواهید با بچه های دیگر بازی نکند یا اشتیاق عیدی گرفتن نداشته باشد؟ اشتباه از شماست. اجازه دهید فرزندتان از آزادی های معمول یک کودک برخوردار باشد و تنها وقتی او را محدود کنید که رفتارش دور از ادب باشد یا به افراد و اشیا آسیب برساند
  • اگر فرزندتان رفتار اشتباهش را در چند میهمانی تکرار کرد، برای اینکه او متوجه اشتباهش بشود، در میهمانی بعدی او را همراه خود نبرید تا رفتار درست را یاد بگیرد.

روش های تغییر رفتار کودکان :

  • آموزش مهارت های رفتاری
  • تنبیه ‌(دادن بازخورد قاطعانه)

این روش به کودک می ‌آموزد که چه کاری را نباید انجام دهد. اما نمی‌آموزد که چگونه باید رفتار کند. به علاوه تنبیه وقتی در تغییر رفتار کودکان موثر است که موقتی باشد چون وقتی از یک تنبیه به دفعات زیاد استفاده شود، تاثیرش را از دست می‌دهد.

  • شکل دهی رفتار

نکته : در جایی که بنا باشد رفتار جدید و کاملی در فرد ایجاد شود، از این روش استفاده می شود. در این روش به دنبال گسترش رفتار هدف که شخص در حال حاضر بروز نمی دهد، هستیم.

روش های مثبت کاهش رفتار نامطلوب :

تقویت رفتارهای مطلوبی که به دفعات کم انجام می گیرد: گاهی اوقات نامطلوب بودن رفتار کودک یا بزرگ سال ممکن ست بدین خاطر باشد که آن رفتار را کودک خیلی زیاد و بیش از حد انجام می دهد. مثلا کودکی در خانه یا در کلاس (در بحث های گروهی) زیاد حرف می زند و فرصت صحبت کردن را از دیگران می گیرد. رفتار مطلوب در این جا این است که این کودک کم تر و به نوبت حرف بزند.

براساس این روش ما باید به کودک بگوییم اگر در مدت دو ساعت فقط پنج بار و هر بار فقط یک دقیقه صحبت کنی، جایزه می گیری یا می توانی به تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه ات بپردازی. بدین وسیله این مقدار حرف زدن او را تقویت می کنیم نه بیش تر از آن را البته ذکر این نکته ضروری است که ما در صدد خاموش کردن کودک نیستیم بلکه می خواهیم میزان صحبت کردن او را کنترل کنیم که هم به موقع حرف بزند و هم فرصت دیگران را ضایع نکند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *