آموزش‌ مهارت‌های زندگی

شناخت هوش هیجانی – راه های کنترل هیجانات

برای شناخت هوش هیجانی لازم است از خود سوالاتی چون نقاط قوت احساسی من چیست؟ نقاط ضعف من چیست؟ حال و هوای فعلی من چه تاثیری بر افکار و تصمیم گیری من دارد؟ ما گریه می کنیم زیرا صدمه دیده ایم، فداکاری می کنیم زیرا دوست داریم و بدون شک احساسات ما، افکار، اهداف و اعمال ما را با اقتدار برتر از ذهن منطقی ما دیکته می کنند. اما وقتی خیلی سریع به احساسات خود عمل می کنیم یا بر اساس احساسات اشتباه عمل می کنیم، غالبا تصمیماتی می گیریم که بعدا ما را پشیمان می کند.

توجه : کاربر گرامی دوره هایی چون  مدیریت اضطراب و مدیریت استرس ، هوش هیجانی، تفکر عقلانی و رهایی از ترس میتوانند شما را در شناخت هوش هیجانی و راه های کنترل هیجانات کمک شایانی کنند.

شناخت هوش هیجانی

راه های کنترل هیجانات :

قبل از هر اقدامی کمی مکث کنید

مکث به سادگی یک لحظه ایستادن و فکر کردن قبل از صحبت یا عمل است. (از نظر تئوری آسان است ، از نظر عملی دشوار است) مکث کردن می تواند شما را از لحظات شرم آور یا تعهدات خیلی سریع نجات دهد. به عبارت دیگر ، مکث به شما کمک می کند تا از تصمیم دائمی بر اساس احساسات موقتی خودداری کنید.

واکنش خود را کنترل کنید

شما بر احساساتی که در یک لحظه تجربه می کنید کنترل چندانی ندارید. اما می توانید واکنش خود را در برابر آن احساسات کنترل کنید. با تمرکز بر افکار خود و با تلاش برای کنترل افکار خود، در برابر اینکه برده عواطف خود شوید ، مقاومت می کنید و به خود اجازه می دهید به گونه ای زندگی کنید که با اهداف و ارزش های شما هماهنگ باشد.

پذیرای انتقاد دیگران باشید

هیچ کس از بازخورد منفی یا انتقاد لذت نمی برد. اما می دانید که انتقاد فرصتی برای یادگیری است، حتی اگر به بهترین شکل ارائه نشود و حتی وقتی بی اساس باشد، دریچه ای برای تفکر به شما می دهد. وقتی بازخورد منفی دریافت می کنید، احساسات خود را کنترل می کنید و از خود می پرسید: چگونه این انتقاد می تواند من را بهتر کند؟

افکار خود را جایگزین کنید

احساسات منفی ما را ملزم به تکرار افکار منفی می کند و چرخه هایی از الگو های منفی را ایجاد می کند. هر زمان که با احساسی روبرو شدید که باعث می شود احساس بدی داشته باشید یا چیز بدی فکر کنید ، آن را به زور از ذهن خود خارج کنید و فکر دیگری را جایگزین کنید. به شخصی که شما را خوشحال می کند فکر کنید یا واقعه ای را که باعث لبخند شما می شود به یاد بیاورید.

دیگران را ببخشید

محرک های عاطفی شما ممکن است بهترین دوست، اعضای خانواده، خود یا همه موارد فوق باشد. وقتی دوستتان “کاری را که او انجام می دهد” یک موج عصبانیت احساس می کنید یا هنگامی که کاری را به یاد می آورید می توانید یک احساس خشم و نفرت از خود داشته باشید. اما وقتی می بخشید، جدا می شوید. شما از کینه، حسادت یا عصبانیتی که در درون شما باقی مانده جدا می شوید. شما به مردم اجازه می دهید بدون نیاز به افزایش احساسات ، همان کسانی که هستند باشند. با بخشش ، جدا شدن از احساسات سختی که به وجودتان مربوط می شود را خواهید دید.

کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند با دیگران همدل هستند :

توانایی نشان دادن همدلی، که شامل درک افکار و احساسات دیگران است به شما کمک می کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنید. شما به جای قضاوت یا برچسب زدن به دیگران، سخت کار می کنید تا چیزها را از چشم آنها ببینید. همدلی لزوما به معنای موافقت با نظر شخص دیگری نیست. در عوض این در مورد تلاش برای درک است که به شما امکان می دهد روابط عمیق تر و متصل تری ایجاد کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *