آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مدیریت استرس در کرونا

مدیریت استرس و اضطراب در کرونا – مدیریت اضطراب در کرونا

مدیریت استرس در کرونا و دست و پنجه نرم کردن با ویروسی مثل کرونا برای همه دشوار است ولی باید بدانیم که اگر نتوانیم اضطراب خود را مدیریت کنیم، می تواند منجر به دردهای روان تنی شود. استرس در حقیقت پاسخ بدن ما به محیط اطرافمان است. این واکنش اغلب در اثر وقایع خاصی پدید می آید. تغییرات استرس آفرین می توانند فیزیکی، روانی و یا رفتاری باشند. علت های ایجاد کننده استرس را استرسور می نامند و این علل در افراد متغیرند. واکنش بدن ما نسبت به استرس ها با ترشح برخی مواد شیمیائی – هورمون ها – انجام می شود و حالتی تحت عنوان جنگ و گریز را پدید می آورد.

شیوع بیماری کورونا ویروس 2019 (COVID-19) ممکن است برای افراد استرس ‌زا باشد. ترس و نگرانی در مورد یک بیماری می تواند بسیار زیاد باشد و باعث ایجاد احساسات شدید در بزرگسالان و کودکان شود. مقابله با استرس در این شرایط به بهتر مدیریت کردن شرایط و بالا رفتن سیستم ایمنی بدنتان کمک خواهد کرد.

اضطراب کلمه ای است که در زندگی روزمره، برای توصیف حالات و احساسات، بسیار استفاده می شود. به طور مثال، هنگام سخنرانی در گردهمایی، هنگام امتحان دادن، هنگام مواجهه با مشکلات مادی و … از این رو در شرایط فوق، در سخنان خود از این کلمه استفاده می کنیم، ولی به آن توجه چندانی نمی کنیم. دوره هایی که در این خصوص به شما کمک میکند عبارتند از مدیریت استرس، مدیریت اضطراب، هوش هیجانی، رهایی از ترس می باشد. (کافیست برروی لینک کلیک کنید)

مدیریت استرس در کرونا

استرس چیست؟

استرس در حقیقت پاسخ بدن ما به محیط اطرافمان است. این واکنش اغلب در اثر وقایع خاصی پدید می آید. تغییرات استرس آفرین می توانند فیزیکی، روانی و یا رفتاری باشند. علت های ایجاد کننده استرس را استرسور می نامند و این علل در افراد متغیرند. واکنش بدن ما نسبت به استرس ها با ترشح برخی مواد شیمیائی – هورمون ها – انجام می شود و حالتی تحت عنوان جنگ و گریز را پدید می آورد.

در کنار این انزوای اجباری حاصل از شیوع کرونا، ترس و نگرانی از ابتلا به بیماری که افراد بسیاری را در دام مرگ انداخته است می‎تواند سرآغاز مشکلات روحی جدی تری برای یکایک افراد جامعه باشد. در این شرایط که به خوبی مراقبت از جسم خود را آموزش می بینیم و می کوشیم تا مبتلا به این بیماری نشویم، باید به فکر روح و روان خود نیز باشیم و تلاش کنیم درگیر بیماری های خطرناک در زمینه سلامت روان نشویم. این موضوع نیز راهکارهایی دارد که باید آموزش دید و یاد گرفت. ما در خصوص بیماری های روان تنی بسیاری از دوره های آنلاین روانشناسی قرار دادیم تا شما با کمک این دوره ها بتوانید از پس مقابله با استرس های زندگیتان برآیید.

 توصیه هایی برای مدیریت استرس در کرونا :

  • ورزش کردن (تحرک و فعالیت بدنی)
  • ذهن خود را پاکسازی کنید. برای این کار در ساعات بیداریِ طول روز، فواصل زمانی کوتاهی را برای جدا شدن از هر آنچه به شما استرس می‌دهد انتخاب کرده و این زمان‌های کوتاه مدیتیشن (مراقبه) کنید یا به موسیقی آرام بخش گوش دهید. این دو کار بسیار برای پاکسازی ذهن مفیدند.
  • بهترین درمان را برای خود بیابید. اگر اختلال اضطراب را در خود تشخیص دادید، دید مثبت‌تان را حفظ کنید.
  • خواب شبانه کافی داشته باشید.
  • تغذیه سالم داشته باشید.
  •  از خواندن، شنیدن یا تماشای اطلاعاتی که اضطراب را افزایش می‌دهند بپرهیزیم.
  •  به جای درگیری ذهنی به موضوعات تکراری، فکر کنیم بهترین اقدامی که می‌توان انجام داد چیست و سپس در جهت تحقق آن گام‌ های اساسی برداریم.
  • سعی کنیم رفتار و عملکرد عادی داشته و فعالیت‌ های عادی و روزمره خود را با رعایت نکات بهداشتی، حفظ کنیم.
  • سرمایه روانشناختی خود را که شامل امیدواری، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی است، ارتقا ببخشیم.
  • از کلمات، جملات یا رفتارهای آرامش بخش به ویژه مواردی که در گذشته به ما کمک کرده اند، استفاده کنیم.
  • در مواردی که ترس و اضطرابمان زیاد است یا درگذشته زمینه اضطراب، ترس، وسواس، افسردگی، بیماری‌های روان تنی، مشکلات شبه جسمی و غیر داشته ‌ایم و در حال حاضر تشدید شده و نمی‌توانیم آن‌ها را مدیریت کنیم، از یک روانشناس خبره کمک بگیریم.
  • برای خودتان وقت بگذارید. سعی کنید فعالیت‌های دیگری را که از آنها لذت می‌برید انجام دهید.
  • به اشتراک گذاشتن حقایق در مورد ویروس کرونا و درک خطر واقعی برای خودتان و افرادی که به آنها اهمیت می دهید، می تواند شیوع را کم ‌استرس تر کند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *