آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تفاوت عصبانیت با پرخاشگری

تفاوت عصبانیت با پرخاشگری در چیست ؟

تفاوت عصبانیت با پرخاشگری بر کسی پوشیده نیست. بین احساس عصبانیت و رفتار پرخاشگرانه خیلی تفاوت هست به صرف اینکه عصبانی هستید نباید به خودتان اجازه پرخاشگری بدهید. همه انسان ها به دلایل مختلفی دچار خشم و عصبانیت می شوند ابتدا شما ریشه این خشم را در خود جستجو کنید سپس با راهکار های کنترل خشم می توانید عصبانیت و خشم خود را مدیریت کنید.

توجه : کاربر گرامی چنانچه مقاله را مطالعه کرده اید و یا فردی هستید که می خواهید خشم و پرخاشگری تان را کنترل کنید (حتی نیاز به مدیریت خشم برای فرزندانتان دارید) به شما توصیه میکنیم تا برای آموزش کنترل خشم دوره های غیر حضوری روانشناسی اصول گفتگو، هوش هیجانی، بخشش راز آرامش، رهایی از ترس، مدیریت استرس، تفکر عقلانی و شیوه برخورد با افراد پرخاشگر را بررسی کنید. تنها کافیست برروی لینک هر دوره کلیک کنید

تفاوت عصبانیت با پرخاشگری

جوانان چه زمانی احساس خشم و عصبانیت می کنند؟

  • ناامید شده باشد
  • به آن توجه نشده باشد
  • خجالت زده یا تحقیر شده باشد
  • تجربه بی عدالتی
  • از نظر جسمی ناخوشایند باشد (خسته ، گرسنه یا درد)
  • تلاش برای کنترل شرایط
  • هنگام تجربه درد (از جمله ترک مواد)

دلایل پرخاشگری و عصبانیت یک فرد:

عوامل ژنتیکی یا فیزیولوژیکی : بعضی از افراد به راحتی تحریک می شوند

تاثیرات رشد و بلوغ : در دوره بلوغ یک نوجوان احساساتی قوی مانند عصبانیت ، دچار نوسانات بیشتری می شود

تجربه آسیب روحی در کودکی : تجربه ضربه روحی به ویژه در اوایل کودکی اغلب می تواند کسی را دچار اختلال در سیستم استرس کند که تنظیم خشم را با چالش بیشتری روبرو می کند.

عوامل درونی و روان شناختی : بعضی از افراد در مورد چگونگی رفتار دیگران یا چگونگی اتفاقات نظر های سفت و سخت دارند و یا انتظارات نامعقول دارند.

تفاوت عصبانیت با پرخاشگری :

خشم احساسی عادی است که همه در زمان های مختلف تجربه می کنند. در واقع ، این یک واکنش طبیعی در برابر تهدید است که به خود کمک می کند تا از خود محافظت کنیم یا برای خود ایستادگی کنیم. همچنین می تواند برای ایجاد انگیزه در افراد برای رویارویی با چالش ها یا ایجاد تغییر مفید باشد.

بیشتر اوقات خشم و عصبانیت به عنوان واکنش به افکار یا احساساتی مانند صدمه، ناامیدی، نگرانی، حسادت ، گیجی ، طرد ، خجالت یا ناتوانی اتفاق می افتد. باید بدانید که داشتن احساس عصبانیت مشکلی ندارد. آنچه مهم است نحوه کنار آمدن و ابراز احساس عصبانیت می باشد. خشم که به خوبی کنترل نشود ، می تواند بر روابط و همچنین سلامت جسمی و عاطفی تاثیر بگذارد.

عصبانیت یک احساس است و پرخاشگری یک رفتار است. با این حال، اغلب این دو را اشتباه می گیرند و در شرایط مختلف مردم خشم خود را بهانه ای برای رفتار پرخاشگرانه می دانند.

احساس عصبانی می تواند اندورفین را آزاد کند که ماده شیمیایی قدرتمندی در بدن است. این هجوم انرژی می تواند به افراد کمک کند تا خود را از احساس غم و اندوه و آسیب دیدگی راحت کنند. با این حال ، خیلی از افراد با پرخاشگری می خواهند احساسات اساسی خود را مانند آسیب روحی، ترس و … بپوشانند.

پرخاشگری یک انتخاب است. فقط به این دلیل که احساس عصبانیت می کنید به شما اجازه نمی دهد با دیگران بد رفتار کنید.

افراد پرخاشگر، دیگران را مقصر عصبانیت خود می دانند. “این تقصیر تو است که مرا دیوانه کردی” ، موضوع مشترک است. آنها مسئولیت احساسات یا رفتارهای خود را بر عهده نمی گیرند.

اگر در کنترل خشم خود مشکل دارید ، یاد بگیرید احساس عصبانیت خود را از رفتارهای پرخاشگرانه جدا کنید. اگر می خواهید روی رابطه خود کار کنید ، انتخاب کنید که دیگر رفتار پرخاشگرانه نداشته باشید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

16 پاسخ

  1. باید یاد بگیریم که خشم خود راسرکوب نکنیم چون باعث بیماری های جسمی میشود ،باید بتوانیم در هنگام عصبانیت که یک حس است منشا انرا با خود نظاره گری پیدا کنیم و با خودگویی مناسب به خود تنظیمی رفتاری برسیم و بتوانیم به شیوه ای درست خشم خود را ابراز کنیم در شرایطی ارامتر ، فقط به علت خشم نباید رفتاری پرخاشگرانه داشته باشم چون به قول نوشته جیمز هالیس خشم بدون تفکر خرابی به بار می اورد .

  2. افراد پرخاشگر، دیگران را مقصر عصبانیت خود می دانند. “این تقصیر تو است که مرا دیوانه کردی” ، موضوع مشترک است. آنها مسئولیت احساسات یا رفتارهای خود را بر عهده نمی گیرند. این مطلب از نظر من خیلی مهمه، چون مادامی که دنبال مقصریم یعنی دنبال راه حل نیستیم، بنابراین پرخاشگری حل نخواهد شد.

  3. خشم واکنشی طبیعی در برابر تهدید است که به خود کمک می کند تا از خود محافظت کنیم
    خشم می تواند برای ایجاد انگیزه در افراد برای رویا رویی با چالش ها یا ایجاد تغییر مفید باشد
    خشم که به خوبی کنترل نشود می تواند بر روابط و سلامت جسمی و عاطفی تاثیر بگذارد
    عصبانیت :خشم کنترل نشده و رفتار پر خاشگرانه است

  4. با سلام و تشکر از شما خانم دکتر عزیز از مطالب عالی و کاربردی❤️چیزی که یاد گرفتم از این مقاله:عصبانیت یک احساس است و پر خاشگری یک رفتار ،پرخاشگری یک انتخاب است فقط به این دلیل که احساس عصبانیت می‌کنیم اجازه نداریم با دیگران بد رفتار کنیم.دلایل ایجاد خشم و عصبانیت در جوانان:نا امید شده باشند،به آنها بی توجهی شده باشد،خجالت زده یا تحقیر شده باشند،تجربه بی عدالتی،از نظر جسمی نا خوشایند باشند، تلاش برای کنترل شرایط،هنگام تجربه درد-علل ایجاد عصبانیت و پرخاشگری :عوامل ژنتیکی یا فیزیولوژیکی ،تجربه آسیب روحی در کودکی ،عوامل درونی و روان شناختیmitra

    1. با سلام خیلی ممنونم از مقاله هایی که در اختیارمون قرار میدهید .برایم جالب بود تفاوت عصبانیت و پرخاشگری ، که عصبانیت یک احساس است و پرخاشگری یک رفتار اغلب این دو را با هم اشتباه میگیرند . پرخاشگری یک انتخابه فقط به دلیل اینکه احساس عصبانیت میکنیم و به ما اجازه نمی دهد بدرفتاری کنیم . همه انسانها دوچار خشم و عصبانیت می شوند و لازمه ریشه خشم رو در خود جستجو کنیم و بعد با راهکارهای خشم متوانیم عصبانیت و خشم خود را مدیریت کنیم.

  5. متن قشنگی بود که من تا الان نشنیده بودم نکته مهم این بود که همه ما دچار احساسات خشم و عصبانیت می‌شویم اما ابراز آن بسیار مهم است اگر ابراز عصبانیت ما به صورت پرخاشگری باشد ممکن است به خودمان یا دیگری آسیب بزنیم و رابطه دچار مشکل شود پس باید یاد بگیریم که چگونه ابراز گری مناسب داشته باشیم.
    من این مشکل را بسیار تجربه کرده ام که قبلاً همواره بیان احساس عصبانیت و خشم من به صورت پرخاشگرانه بود اما از زمان شرکت در کلاس های شما و دوره هوش هیجانی و عزت نفس، انجام مدیتیشن و کنترل خودگویی ها بسیار پیشرفت کرده و بهتر شده ام خداروشکر
    با سپاس از استاد عزیز

  6. خشم یک احساس درونیه و پرخاشگری یک عکس العمل بیرونی و یک انتخابه در برابر خشمی که بوجود اومده. ما میتونیم انتخاب کنیم که در موقع خشم و عصبانیت خودمون رو آروم کنیم و احساس ناراحتیمون رو با آرامش به فرد مقابل نشون بدیم. در این صورت هم خودمون و رابطه رو جریهدار نکردیم و هم اثر گذاریمون بالاتر خواهد بود.

  7. سلام خانم دکتر عزیز
    ممنون از مقاله و مطالب که میذارین تا ما استفاده کنیم
    خانم دکتر عزیز،وقتی میپذیرم که پرخاشگر هستم زمانی درونی و زمانی بیرونی واکنشی نشون میدم، برای مدیریت خشمم باید چه کار کنم که به شکل جدی بروز نکنه که خودم آسیب ببینم؟

  8. سلام .مطلبی که از این مقاله یاد گرفتم این بود که خشم یک واکنش به شرایط خاصه که ما وقتی احساس صدمه، ناامیدی، نگرانی، حسادت ، گیجی ، طرد ، خجالت یا ناتوانی میکنیم در ما به وجود میاد که این احساس اشکالی ندارد آنچه مهم است نحوه کنار آمدن و ابراز احساس عصبانیت می باشدکه باعت رفتار پرخاشگری نشود چون می تواند بر روابط و همچنین سلامت جسمی و عاطفی ما تاثیر بگذارد.و اینکه وقتی ما پرخاشگری کنیم یعنی اینکه دیگران را مقصر عصبانیت خود می دانیم و مسئولیت احساسات و رفتارهای خود را نمی پذیریم .

  9. سلام خشم درونی و عصبانیت و پرخاشگری بیرونی است وهم ژنتیکی و هم مربوط به یادگیری از افرادی است که کنارمون هستن باید با خودگویی و آرامش پیداکردن هیجانات مون کنترلش کنیم نه اینکه سرکوب کنیم که در ته دلمان و ذهن وتفکراتمان باقی میماند و این بد است باید مراقبه کنیم وحل شود

  10. باسلام،،،خشم یک هیجان نسبت به رفتار فرد مقابل می باشد و لی پرخاشگری واکنشی تند به رفتار طرف مقابل می باشدکه آموختیم در هوش هیجانی باید روی خودمان کار کنیم تا بتوانیم در مواقع لازم هیجاناتمونو کنترل کنیم و هر گاه در یه رابطه عصبانی شدیم و خشمگین بتونیم خود راآروم کرده و خود کنترلی داشته و رفتار پرخاشگرانه از خود بروز ندهیم و باشخصییت بالغ خود مسئله رو حل و سرانجام مناسب بدهیم…

  11. خشم یک احساس است که بدلیل کمبودها و ناملایماتی بوجود آمده اند و اگر به موقعه جلوی آن گرفته نشود منجر به پرخاشگری و پرخاشگری یک عمل است .خشم به خودی خود بد نیست بعضی اوقات این خشم ما را در برابر بسیار از ناملایمات و تهدیدها کمک میکنیدعصبانیت یک احساس اگر در کنترل خشم مشکل دارید یاد بگیرید احساسات عصبانیت خود را از رفتارهای پرخاشگرانه جدا کنید.

  12. مرسی خانم دکتر عزیز از توضیحات خوبتون که بعد از این راحتر بین خشم و عصبانیت که یک هیجان هستند و پرخاشگری که رفتار تعریف شده را تشخیص بدیم و حتی راحتر خشم و عصبانیت را ببینیم و‌ راحتر کنترل کنیم ممنون از شما

  13. باسلام و تشکر
    مطلب مفیدی که یاد گرفتم این بود که مواقعی که جوانان احساس خشم و عصبانیت میکنند را متوجه شدم. دلایل پرخاشگری رو هم یاد گرفتم. عصبانیت ی احساسه و پرخاشگری ی رفتار و س انتخابه. نقاط مشترک عصبانیت و پرخاشگری هر دو مسیولیت احساسات یا رفتارهای خود را بعهده نمیگیرند.

  14. باسلام خدمت خانم دکتر عزیز.پرخاشگری رفتاری است که در فرد بصورت عادت شده.ولی عصبانیت راهی است که به طرف مقابل ثابت کندمن دارای خشم هستم.واو را به نوعی بترساند.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *